نقشِ رهبران منابع انسانی در تشکیل فرهنگ سازمانی چیه؟ این افراد واسه درک بهتر فرهنگ سازمان، پیشرفت اون و تبدیل شرکت به یک محیط کار عالی، چه کاری می تونن بکننن؟ واسه یافتن جواب این سوالا، از رهبران فکری صنایع، نویسندگان و کارشناسانی از اِیربی اِن بی، شاپیفای، گرین هاوس و شرکتای بزرگ دیگر، سؤال ساده ای رو پرسیدیم. «مهم ترین کاری که رهبران منابع انسانی می تونن واسه بهبود فرهنگ سازمانی بکننن، چیه؟»

جوابای دریافت شده به اندازه تعداد خود کارشناسان جور واجور بود. این کارشناسان از بخشای کاری متفاوت و از سازمانایی با ابعاد، صنایع و باورهای جورواجور، جواب گوی سوال ما بودن. هر کدوم از اونا برخلافِ فرق هاشون، بینشای تفکربرانگیزی داشتن. در این مقاله جوابای عبرت آموز این ۱۲ کارشناس رو با شما به اشتراک می ذاریم و شما رو با نکات مهمی درباره تشکیل فرهنگ سازمانی آشنا می کنیم.

 

بینشای مثل در بین جوابای کارشناسان

  1. شما به عنوان رهبر، باید به خاطرِ گسترش فرهنگ سازمانی با همه افراد شرکت، کار کنین. یک فرهنگ نمونه، حاصل سعی یک فرد نیس، بلکه حاصل همکاری و مشارکت عده ی خیلی از افراد و مالکیت همگانی فرهنگ شرکته؛
  2. «گوش دادن» یک مهارت کلیدیه. اگه واقعا به دنبالِ آزمایش و درک احساس واقعی افراد از فرهنگ الان شرکت هستین، گوش دادن به بازخوردها و اطلاعات، گنجینه ای از ایده ها رو در اختیار شما قرار می ده که به کمک اون می تونین فرهنگ شرکت رو بهبود بدین؛
  3. فرهنگ شرکت و کارکرد اون، متأثر از همدیگه هستن. نسبت به چگونگی درخشش اهداف و راه حل هاتون و اثر اونا بر فرهنگ شرکت و کلا اثرات مثبت و منفی فرهنگ در راه موفقیتِ شرکت، دوراندیش و حساس باشین.

۱۲ پیشنهاد واسه ارتقای فرهنگ سازمانی از زبون کارشناسان آموزشی

۱. مارک لِاون، مدیر کل بخشِ تجربه کارمند در شرکت اِیربی اِن بی

«به کارمندان تون توجه کنین و اونا رو از راهِ اهداف و ارزشای بنیادی تون، واسه ایجاد فرهنگ سازمانی مشارکت بدین.»

۲. مایا جوسِباچ ویلی، نایب رئیس بخش منابع انسانی و راه حل در شرکت گرین هاوس

«فرهنگ، برآمده از دو چیزه: از طرفی، کارکنان سازمان و از طرف دیگه، هنجارها و رفتارهایی که در شرکت عادی هستن. سازمانا به خاطر بهبود فرهنگ، باید در هر دو بخش ، به شکل حساب شده عمل کنن. یکی از بهترین کارایی که رهبران منابع انسانی می تونن در حمایت از این راه و روش بکننن، استخدام افرادیه که وجودشون واسه ارتقای فرهنگ سازمانی خوبه. پس از شناساییِ ارزشایی که شرکت درصددِ گسترش آنهاست، مصاحبه استخدامی باید وقف شناسایی اون ارزشا شه. مثلا، اگه واسه یک شرکت «مشارکت» ارزشه، در مصاحبه ی استخدامی باید اینجور سؤالی پرسیده شه: «تا حالا شده در یک پروژه به همکارت کمکی کنی که خارج از توانایی تو بوده؟» این اخلاقای فردی باید به اندازه مهارتای فنی لازم واسه موفقیت در محیط کار، مشخص و قطعی باشن.»

۳. تیم سَکِت، کارشناس منابع انسانی و استعدادیابی و نویسنده ی اصلی وبلاگ «Fistful of Talent»

«نتایج عملیاتی رو بهتر کنین! همه دوست دارن یک فرمول جادویی واسه بهتر کردن فرهنگ سازمانی وجود داشته باشه. اما در عمل، مردم مایل ان واسه شرکتایی کار کنن که کارشون رو خوب بلدند! به کم می شنوین که یک شرکت بسیار سودآور، درگیر فرهنگ سازمانی خود باشه. همه ما دوست داریم در تیم برنده بازی کنیم!»

۴. کِیتی بِرک، نایب رئیس بخش تجربه و فرهنگ در شرکت هاب اسپات

۱۲ پیشنهاد واسه ارتقای فرهنگ سازمانی از زبون کارشناسان آموزشی

«مهم ترین کارِ رهبران منابع انسانی واسه بهبود فرهنگ سازمانی، از بین برداشتن این تصوره که بهترین ایده ها واسه بهبود سازمان از طرف مقامات ارشد پیشنهاد می شن. توجه کردن به کارمندان، اهمیت دادن به اونا و عمل کردن طبق بازخورد اونا، مهم ترین کاریه که رهبران منابع انسانی می تونن در جهت تأثیرگذاریِ مثبت بر سازمان و فرهنگ اون بکننن.»

۵. دکتر سیدنی فینکلستاین، نویسنده، استاد رهبری و راه حل و مدیر نهاد رهبری مدرسه ی کسب وکار تاک در کالج دارت ماوس

«فرهنگ سازمانی در اقتصاد مدرن باید بر خلاقیت، نوآوری و تندوتیزی تمرکز کنه. تغییر و معطلی رو هم حالا گذرونده ایم. تنها سؤال اینه که کسب وکار شما قادر به ادامه کار یا بهتر از اون، پیشگام بودن، هستش. رهبران نیروی انسانی همراه با مدیرعامل، مسئولیت مهمی در ایجاد و تقویت فرهنگی دارن که بتونه در این دنیای جدید پیروز میدون جنگ باشه. مهم ترین کاری که رهبران منابع انسانی می تونن بکننن، تشخیص این حقیقته که تمرکز روی صلاحیتا و مبانی اداریِ منابع انسانی سنتی، تنها زمانی به ارزش سازمان می افزاید که بتونه خلاقیت، نوآوری و تندوتیزی رو هم در کنار خود گسترش کنه. اگه اونا نتونن از پس این کار برآیند، نباید وقت شون رو صرف این کار کنن.»

۱۲ پیشنهاد واسه ارتقای فرهنگ سازمانی از زبون کارشناسان آموزشی

خلاقیت-خلاق

۶. کلوُد سیلور، مدیر قلب ارشد در آژانس وِی نِرمِدیا

۱۲ پیشنهاد واسه ارتقای فرهنگ سازمانی از زبون کارشناسان آموزشی

تعریف «مدیر قلب ارشد»: (Chief Heart Officer) یا (CHO) عنوان جدید و قدرتمندی واسه توضیح نقش فردیه که مسئولیتِ فرهنگ و رفاه کارمندان شرکت (یا ضربان قلب کسب وکار) بر عهده ی اوست.

«مهم ترین کاری که می تونین واسه فرهنگ سازمانی خود بکنین توجه کردن به افرادیه که بخشی از سازمان شمان. استقبال از کارمندان و ایجاد رابطه واقعی با اونا حیاتیه. در محیط کار قدم بزنین، از کارمندان بپرسید مشغول انجام چه کاری هستن، با تک تک اونا رابطه برقرار کنین، با گروهی از اونا در یک جلسه ی صمیمی صحبت کنین تا از افکارشان مطلع شید. همه این ارتباطات به ایجاد محیطی کمک می کنه که در اون، همکاران شما به اندازه کافی از امنیت و آرامش بهره مند هستن که صرف نظر از جایگاه شون در سازمان، واسه بهتر شدن خودشون و بقیه قدم بردارن.»

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۲ تکنیک واسه نجات یافتن از ۱۲ حیوان خطرناک

۱۲ پیشنهاد واسه ارتقای فرهنگ سازمانی از زبون کارشناسان آموزشی

۷. جاکوب مورگان، نویسنده ی پرفروش، سخنگو و پیشرو

«پس از بررسی دقیقِ بیشتر از ۲۵۰ سازمان جهانی دریافتم که تجربه کارمند، ترکیبی از سه محیطه: فرهنگ، فناوری و فضای فیزیکی. پیشنهاد ی من به رهبران منابع انسانی اینه که روی هر سه محیط تمرکز کنن، نه فقط فرهنگ. با وجود این، اگه فرهنگ اولویت باشه، مطمئن شید که هدف هر مدیری در سازمان اینه که کارمندانش رو از چیزی که هستن، موفق تر کنه.»

۸. جینا لائو، مدیر بخش فرهنگ و عملیات تیم در شرکت هِلوساین

«مهم ترین راه بهبود فرهنگ سازمانی، ردوبدل کردنِ بازخوردای قوی و معتبر بین اعضای تیم و رهبران ارشد سازمانه. با وجود اینکه این کار آسون به نظر می رسه، اما معمولا ندیده گرفته می شه. کارمندان باید راهی واسه به اشتراک گذاشتن امتیازات و مشکلات کاری که انجام میدن، داشته باشن. این به نفع کل تیمه که امکان گفت وگوهای رو راست درباره بخشای نیازمند پیشرفت وجود داشته باشه. اعضای تیم باید اطمینان یابند که بازخوردهایشان به گوش رهبران سازمان می رسه و رهبران هم حاضر به پشتیبانی و سرمایه گذاری در پیشرفتای لازم سازمان هستن.

راه های زیادی واسه به اشتراک گذاشتن بازخورد هست. ما در هِلوساین ترکیبی از نظرسنجیا رو داریم، جلسات تالار شهر، جلسات کمیته ی فرهنگ، جلسات تک به تک با مدیر عملیات، مدیر ارشد فناوری و مدیرعامل اجرایی.

ما باور داریم که فرهنگ سازمانی زمانی می تونه به بهترین شکل پرورش یابد که کل تیم در مراحل تشکیل فرهنگ، حل مشکلات و رفع مشکلات مشارکت داشته باشن.»

۹. جِی.تی.اُدانِل، بنیان گذار و مدیرعامل اجرایی سایت وُرک ایت دِیلی

۱۲ پیشنهاد واسه ارتقای فرهنگ سازمانی از زبون کارشناسان آموزشی

«مهم ترین کار رهبران منابع انسانی، اطمینان از روشن بودن اهداف، راه حلا و تاکتیکای رهبریه. اهداف، نقطه اوج خواستهاتون در کسب وکارتان هستن که می خواید به اونا برسین، مثلا هدف شما اینه که ظرف مدت سه سال در صنعت خود بهترین خدمات رسان باشین. راه حلا، نحوه ی برنامه ریزی شما واسه رسیدن بهش اهداف هستن، راه حل شما شاید این باشه که در مورد خدمات مشتری و بازده دریافتی از طرف مشتری واسه سرمایه گذاری، بهتر از رقبا عمل کنین. تاکتیکا، فعالیتایی هستن که به کمک اونا راه حلا رو به اجرا درمی بیارین، پس به تموم خواستهای مشتری ظرف یک ساعت جواب میدید و تا مشتری احساس نکنه که ۱۰۰ درصد به درخواستش رسیدگی کردین، به پیگیری خود ادامه میدید.

۱۲ پیشنهاد واسه ارتقای فرهنگ سازمانی از زبون کارشناسان آموزشی

وقتی همه افراد این سه تعریف رو بفهمن، کارشون رو راحت تر انجام میدن و می تونن از طرف شما تصمیمات کاریِ خوبی بگیرن. پس، احساس موفقیت می کنن، چون میدونن کاری رو انجام میدن که از اونا خواسته شده.

وقتی اهداف، راه حلا و تاکتیکا درست تعریف شن و به اجرا درآیند، رهبران منابع انسانی راحت تر می تونن استعدادهای برتر رو جذب کنن، آموزش بدن و در سازمان نگه دارن.»

۱۰. دیوید هاسِل، مدیرعامل اجرایی شرکت فیفتین فایو- ۱۵Five

«اگه تا الان فرهنگ بازخورد رو ایجاد نکردین، دست به کار شید. وقتی فرهنگ باز، رو راست و شفاف بازخورد ایجاد شده باشه، واسه مدیران اِعمال تغییرات لازم جهت بهبود فرهنگ، بسیار آسون تر میشه. مدیریت بدون وجود فرهنگِ بازخورد، مثل پروازِ بدون دیده.»

۱۱. شانون فیتسجرالد، مدیر بخش منابع انسانی در شرکت میوز

«به باور ی من مهم ترین کاری که رهبران منابع انسانی می تونن واسه بهبود فرهنگ سازمانی بکننن، آموزش مدیران و پشتیبانی از آنهاست. رابطه بین مدیران و کارمندان در پیش بینی شادی تیم و مشارکت اعضای اون، حیاتیه. رهبران منابع انسانی فرصت دارن در مورد ی ایجاد و تقویت این روابط به مدیران کمک کنن.»

۱۲. دانیال وایناند، مدیر ارشد بخش فرهنگ در شرکت شاپیفای

۱۲ پیشنهاد واسه ارتقای فرهنگ سازمانی از زبون کارشناسان آموزشی

«سعی نکنین کسی باشین که نیستین. مهم ترین نکته درباره پرورش یک فرهنگ سالم، اصیل بودن اینه. پس به تیم مدیریت و شخصیتای موثر سازمان خود نگاهی بندازین و به این فکر کنین که چی واسه اونا ارزش واقعی داره و متمایزشان می کنه تا بتونین فرهنگ الان رو تعریف کنین. تفکر واقعی افراد و رفتارهایی که بدون قانون و اصول هستن، شاخصای واقعی فرهنگ الان شمان. زمانی که فرهنگ الان رو شناختید و اونو تعریف کردین، باید اعمال هرگونه تغییری که در نظر گرفتین رو، از طرف تیم رهبری و افراد استخدام شده، شروع کنین.

۱۲ پیشنهاد واسه ارتقای فرهنگ سازمانی از زبون کارشناسان آموزشی

هیچ فرهنگی وجود نداره که با روحیه ی همه افراد موافقت داشته باشه. با این حال، فرهنگی که در اون، تیم شما یک چیز رو ، اما چیزی دیگری رو ببینه و باور کنه، بازدارنده ی پیشرفت شما هستش.»

نتیجه گیری

ایجاد فرهنگ سازمانی آسون نیس، اما به پیشنهاد کارشناسانی که در این مقاله معرفی کردیم، با در پیش گرفتن یک راه و روش حساب شده و آگاهانه، راحت تر به این هدف می رسین.

از نظر شما مهم ترین کاری که رهبران منابع انسانی می تونن واسه بهبود فرهنگ سازمانی بکننن، چیه؟

منبع : Hazelhq


دسته‌ها: آموزشی