بدن واسه استراحت و استراحت به خواب کافی و راحت احتیاج داره. افرادی که شبا خوب نمی خوابن در طول روز انرژی کافی ندارن، همیشه احساس خستگی و مریضی می کنن و این بر اخلاق اونا اثر می ذاره. عوامل زیادی در ایجاد مشکل در خواب شبونه موثر هستن که یکی از اونا تغذیه ی نامناسب در ساعات آخر شب و درست هنگام خوابه. بعضی مواد غذایی که در وعده شام یا کمی پیش از خوابیدن مصرف می کنین، باعث می شن یه مدت طولانی در رختخواب غلت بزنین یا مدت کوتاهی پس از خوابیدن، از خواب بپرید. در این مقاله به ۱۲ خوراکی که خواب شما رو پریشون می کنه و بهترین زمان مصرف اونا اشاره شده.

۱. گریپ فروت

۱۲ خوراکی که خواب شما رو پریشون می کنن آموزشی

گریپ فروت مزه ی ترش مطبوعی داره و پر از ویتامینا و مواد مغذیه، اما خیلی اسیدیه. مصرف این میوه قبل از خواب باعث سوزش سردل می شه و خواب راحت رو پریشون می کنه. بهترین زمان مصرف این میوه صبحه.

۲. کرفس

مصرف کرفس و همه شکلای جور واجور مواد غذایی که بخش بزرگ اونا رو آب تشکیل می ده (مثل خیار، هندوانه و تربچه) در ساعات پایانی شب پیشنهاد نمی شه. این مواد غذایی، مواد دیورتیک طبیعی هستن و باعث پُر شدن مثانه در وسطای شب می شن که می تونه از خواب بیدارتان کنه. یک یا دو ساعت قبل از خواب این مواد غذایی رو مصرف نکنین.

۳. گوجه فرنگی

۱۲ خوراکی که خواب شما رو پریشون می کنن آموزشی

گوجه فرنگی پر از تیرامینه. تیرامین یه جور اسیدآمینهه که باعث می شه مغز هورمون نوراپی نفرین ترشح کنه. این هورمون یه جور محرکه که باعث افزایش فعالیت مغز و تأخیر در خواب می شه. بقیه غذاهای غنی از تیرامین عبارتند از بادمجان، سس سویا و بعضی از شکلای جور واجور پنیر مثل پنیر بری (پنیر فرانسوی). بهتره گوجه فرنگی و مواد غذایی شامل تیرامین رو در ساعات پایانی شب یا قبل از خواب مصرف نکنین.

۴. پنیر پیتزا

غذاهای چرب و سرخ شده دیرهضم هستن و باعث مشکل در خواب می شن. به گفته پزشکان مصرف این مواد غذایی در شب حتی ممکنه اثر بعضی داروها رو کاهش بده. پنیر پیتزا مثل مواد غذایی چربه که به آهستگی هضم می شه؛ پس بهتره ۳ ساعت قبل از خواب مصرف نشه.

۵. خوراک لوبیای سریع

خوراک لوبیای سریع مثل غذاهای محبوب اما بسیار دیرهضمه و گاز معده تولید می کنه. اگه لوبیا رو نزدیک به ساعت خواب بخورین، ممکنه باعث درد معده و مشکل در خواب تون شه. بهتره این خوراک رو در وعده ناهار بخورین.

۶. شکلات تلخ

۱۲ خوراکی که خواب شما رو پریشون می کنن آموزشی

مصرف روزانه شکلات تلخ واسه سلامت قلب بسیار خوبه، اما خوردن اون دقیقا قبل از خواب باعث مشکل خواب میشه. شکلات تلخ، کاکائو و چای شامل کافئین هستن و اگه به کافئین حساسیت داشته باشین، خواب به چشم تون نخواد اومد! ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب شکلات تلخ مصرف نکنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۲ خوراکی که به داشتن خواب راحت کمک می کنن

۷. پاستیل و آب نبات

پاستیل و آب نبات میزان قند خون رو افزایش میدن و بدن در واکنش به افزایش قند خون، انسولین ترشح می کنه. افزایش انسولین به سرعت باعث کاهش قند می شه؛ پس خیلی راحت خواب تون می بره، اما طولی نمی کشه که بیدار میشید. بهتره این تنقلات رو ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب مصرف نکنین.

۸. استیک

۱۲ خوراکی که خواب شما رو پریشون می کنن آموزشی

غذاهایی مثل استیک و گوشت گاو کبابی (رست بیف) که پروتئین و چربی بالایی دارن، به آهستگی هضم می شن. از اونجا که بدن یه مدت طولانی مشغول هضم و گوارش این مواد غذایی هستش، انتظار خواب راحت رو نداشته باشین. سعی کنین ۳ ساعت قبل از خواب غذاهای سنگین مصرف نکنین.

۹. نوشابهای گازدار

۱۲ خوراکی که خواب شما رو پریشون می کنن آموزشی

نوشابهای گازدار (به ویژه نوشابهایی که به اونا کافئین اضافه شده) جدا از اینکه ضررهایی که واسه سلامتی دارن، باعث ایجاد مشکل در خواب هم می شن. مواد غذایی مثل قهوه، چای و شکلات کافئین طبیعی دارن و پس این ماده روی برچسب اونا به عنوان اجزای تشکیل دهنده اشاره نمی شه، اما اگه نوشابهای گازدار کافئین داشته باشن حتما روی برچسب اونا اشاره میشه. موقع خرید به این موضوع دقت کنین، چون این نوشابها نباید قبل از خواب مصرف شن.

۱۰. ساندویچای گوشتی

وعدهای غذایی سنگین در ساعات پایانی شب خیلی راحت خواب تون رو پریشون می کنن. پس از خوردن این غذاها در وعده شام، بدن کمه کم به ۳ ساعت زمان احتیاج داره تا فرصت کافی واسه گوارش و هضم غذا داشته باشه. شاید ساندویچ گوشت غذای ساده ای به نظر برسه، اما بسیار دیرهضمه. پس ۳ تا ۴ ساعت قبل از خواب این غذا رو استفاده کنین.

۱۱. کلم بروکلی

۱۲ خوراکی که خواب شما رو پریشون می کنن آموزشی

کلم بروکلی پر از مواد مغذی و فیبره، اما فیبر اون به آهستگی هضم می شه. گل کلم و کلم بروکسل هم مثل بروکلی هستن و قندهای غیرقابل هضم دارن که گاز معده تولید می کنن. بهتره این مواد غذایی رو در وعده ناهار استفاده کنین تا شب بتونین راحت بخوابید.

۱۲. چیپس و سس مخصوص فلفلی

۱۲ خوراکی که خواب شما رو پریشون می کنن آموزشی

کافیه این ترکیب خوشمزه رو قبل از خواب بخورین تا یک شب ناآرام رو تجربه کنین! سس مخصوص که پر از فلفله و باعث سوزش سردل می شه و چیپس که سیب زمینی سرخ شده، هر دو به آهستگی هضم می شن. پس چند ساعت قبل از خواب این مواد غذایی رو مصرف نکنین.

منبع : aarp.org

 


دسته‌ها: آموزشی